Virtuális Fogyasztás – Valós Problémák
Virtuális Fogyasztás – Valós Problémák projekt
Pályázatunk alapötlete eddigi ifjúsági cseréken folytatott beszélgetésekből, azok során felmerült tapasztalatokból, nehézségekből származik. Témánkat valahogy úgy lehetne megfogalmazni, hogy a fogyasztóvédelem, fogyasztási módok, állampolgári jogok, mobilitási lehetőségek metszéspontján található kérdéseket szeretnénk feszegetni, ezeket olyan módon megfogalmazni, ami segítséget nyújthat a fiataloknak mindennapjaikban. Legnagyobb nehézséget talán az okozta, hogy hogyan tudnánk a rendkívül széles témakört egy ifjúsági csere során feldolgozhatóvá tenni, leszűkíteni azokra a fő problémákra, amelyek napi szinten nehézségeket okoznak.
Ezek alapján három fontos területet jelöltünk ki, amely a projektben résztvevő partnerek mindegyikénél megjelenik.
1. A direkt és az on-line fizetési módok, azok lehetőségei, veszélyei, előnyei és hátrányai. Direkt fizetési lehetőségeknek nevezzük, amikor egy adott termékért készpénzzel vagy bankkártyával fizetünk. On-line kategóriába sorolunk mindent, ami az internet felhasználásával történik, a banki átutalást, az on-line kártyás fizetést, a PayPalt, a Transferwise-t… Mindannyiunk életében napi szinten előforduló tevékenységekről beszélünk, mégis meglepően keveset tudunk ezek előnyeiről és veszélyeiről, költségeiről. Ugyanilyen kevés információnk van a házhozszállítás, a külföldről rendelés hazai és nemzetközi szabályairól, az Unión belüli és kívüli fizetési kötelezettségekről, adókról, vámokról, általános forgalmi adókról. A csere során megismerjük, hogy részvevő országokban milyen különleges szabályok vannak, és közösen feldolgozzuk az Európai Unió általános szabályait.
2. Ha már túljutottunk a fizetésen, jön egy még inkább ismeretlen témakör, a garancia, a jótállás és a fogyasztóvédelemhez kapcsolódó egyéb jogi lehetőségek. Mit tehetünk on-line vásárlás után, ha valami probléma adódik a rendelt termékkel, szolgáltatással? Milyen nemzeti és nemzetközi jogorvoslati lehetőségek vannak? Mi történik, ha használt terméket vásárolunk (Jófogás, Amazon, Ebay)? Létezik –e pénzvisszafizetési garancia? Kihez fordulhatunk probléma esetén? Milyen közösségi jogszabályok védik a fogyasztók érdekeit? Mikor kell gyanakodnunk, hova nem szabad soha pénzt utalni (gyanús oldalak)? Ezek azok a kérdések, amelyek a fiatalok mindennapi költéseit befolyásolják, hiszen mi vagyunk az a generáció, akik a fogyasztásuk jelentős részét elektronikusan intézik.
3. A harmadik fontos problémakör valamelyik része eddig minden ifjúsági cserén felmerült valamilyen formában. Ez leginkább a fiatalok mobilitásához, utazásához, külföldi tanulmányaihoz, szezonális munkavégzéséhez, nyaralásaihoz, kirándulásaihoz kapcsolódik. A kérdések és bizonytalanságok már az utazások kezdeti lépésekor, a tervezési szakaszban felmerülnek. Milyen módon utazzak? Hogyan fizessem ki? Hogyan lehet módosítani az utazási időpontot? Számtalan probléma van a szállások keresésekor, foglalásakor is, azok kifizetésekor. Sok esetben még az is bizonytalanságot okoz, hogy milyen fizetési módszer a legideálisabb. Tapasztalataink szerint a legtöbb problémát az információhiány, vagy a téves információk hiánya okozza. Fontos dolognak tartjuk, hogy tisztázzuk a külföldi pénzfelvétel, kártyahasználat, telefonhasználat legfontosabb tudnivalóit. Tapasztalataink azt mutatják, hogy partnereink körében mindig vannak olyanok, akik a felsorolt tudással már rendelkeznek, ezeket készségszinten használják, viszont a fiatalok jelentős része sokszor alapvető dolgokkal sincs tisztában.
Pályázatunk célja, hogy az adott témában a fent felsorolt főbb elemeket közösen feldolgozzuk, egymástól, egymás tapasztalataiból tanulva megértsük, és olyan társadalmi-gazdasági-jogi ismereteket szerezhessünk, melyet a mindennapjainkban hasznosítani tudunk. Mindezek mellett a cserén résztvevő hátrányos helyzetű fiatalok olyan tapasztalatokat, tudást szerezhetnek, amely a későbbiekben megóvja őket olyan problémáktól, amelyeket már többen átéltek, megtapasztaltak. Tapasztalataink szerint a fiatalok egymástól sokkal inkább elfogadják a segítő támogatást, jótanácsokat mint formális keretek között.
Ennek érdekében a témákat az előkészítési szakaszban a partnerszervezetek egyenlő mértékben felosztják, azokból felkészülnek és csere során ezeket közösen feldolgozzuk. Szeretnénk, ha a közös megbeszélések után a fiatalok kiscsoportokban, szituációs játékok során „megélnének” egy-egy témához kapcsolódó helyzetet, aminek tapasztalatait társaikkal megosztva még alaposabb betekintést nyernénk a nehézségek megoldásában. Természetesen a csere során kiemelt cél az egymástól tanulás, mely nem csak az információszerzésben nyújt segítséget, hanem a fiatalok megismerik egymás kultúráját, szokásait, barátságok, jó ismeretségek születnek.
Arculati megjelenés és marketingeszközök: